Modal content
×

T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI

WEB SİTESİ GİZLİLİK VE ÇEREZ POLİTİKASI

Web sitemizi ziyaret edenlerin kişisel verilerini 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca işlemekte ve gizliliğini korumaktayız. Bu Web Sitesi Gizlilik ve Çerez Politikası ile ziyaretçilerin kişisel verilerinin işlenmesi, çerez politikası ve internet sitesi gizlilik ilkeleri belirlenmektedir.

Çerezler (cookies), küçük bilgileri saklayan küçük metin dosyalarıdır. Çerezler, ziyaret ettiğiniz internet siteleri tarafından, tarayıcılar aracılığıyla cihazınıza veya ağ sunucusuna depolanır. İnternet sitesi tarayıcınıza yüklendiğinde çerezler cihazınızda saklanır. Çerezler, internet sitesinin düzgün çalışmasını, daha güvenli hale getirilmesini, daha iyi kullanıcı deneyimi sunmasını sağlar. Oturum ve yerel depolama alanları da çerezlerle aynı amaç için kullanılır. İnternet sitemizde çerez bulunmamakta, oturum ve yerel depolama alanları çalışmaktadır.

Web sitemizin ziyaretçiler tarafından en verimli şekilde faydalanılması için çerezler kullanılmaktadır. Çerezler tercih edilmemesi halinde tarayıcı ayarlarından silinebilir ya da engellenebilir. Ancak bu web sitemizin performansını olumsuz etkileyebilir. Ziyaretçi tarayıcıdan çerez ayarlarını değiştirmediği sürece bu sitede çerez kullanımını kabul ettiği varsayılır.

1.Kişisel Verilerin İşlenme Amacı

Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz aşağıda sıralanan amaçlarla T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından Kanun’un 5. ve 6. maddelerine uygun olarak işlenmektedir:

  • T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından yürütülen ticari faaliyetlerin yürütülmesi için gerekli çalışmaların yapılması ve buna bağlı iş süreçlerinin gerçekleştirilmesi,
  • T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından sunulan ürün ve hizmetlerden ilgili kişileri faydalandırmak için gerekli çalışmaların yapılması ve ilgili iş süreçlerinin gerçekleştirilmesi,
  • T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından sunulan ürün ve hizmetlerin ilgili kişilerin beğeni, kullanım alışkanlıkları ve ihtiyaçlarına göre özelleştirilerek ilgili kişilere önerilmesi ve tanıtılması.
 
2.Kişisel Verilerin Aktarıldığı Taraflar ve Aktarım Amacı

Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz, kişisel verilerinizin işlenme amaçları doğrultusunda, iş ortaklarımıza, tedarikçilerimize kanunen yetkili kamu kurumlarına ve özel kişilere Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında aktarılabilmektedir.

3.Kişisel Verilerin Toplanma Yöntemi

Çerezler, ziyaret edilen internet siteleri tarafından tarayıcılar aracılığıyla cihaza veya ağ sunucusuna depolanan küçük metin dosyalarıdır. Web sitemiz ziyaret edildiğinde, kişisel verilerin saklanması için herhangi bir çerez kullanılmamaktadır.

4.Çerezleri Kullanım Amacı

Web sitemiz birinci ve üçüncü taraf çerezleri kullanır. Birinci taraf çerezleri çoğunlukla web sitesinin doğru şekilde çalışması için gereklidir, kişisel verilerinizi tutmazlar. Üçüncü taraf çerezleri, web sitemizin performansını, etkileşimini, güvenliğini, reklamları ve sonucunda daha iyi bir hizmet sunmak için kullanılır. Kullanıcı deneyimi ve web sitemizle gelecekteki etkileşimleri hızlandırmaya yardımcı olur. Bu kapsamda çerezler;

İşlevsel: Bunlar, web sitemizdeki bazı önemli olmayan işlevlere yardımcı olan çerezlerdir. Bu işlevler arasında videolar gibi içerik yerleştirme veya web sitesindeki içerikleri sosyal medya platformlarında paylaşma yer alır.

Teknik olarak web sitemizde kullanılan çerez türleri aşağıdaki tabloda gösterilmektedir.

Oturum Çerezleri

(Session Cookies)

Oturum çerezleri ziyaretçilerimizin web sitemizi ziyaretleri süresince kullanılan, tarayıcı kapatıldıktan sonra silinen geçici çerezlerdir. Amacı ziyaretiniz süresince İnternet Sitesinin düzgün bir biçimde çalışmasının teminini sağlamaktır.

 

Web sitemizde çerez kullanılmasının başlıca amaçları aşağıda sıralanmaktadır:

  • • İnternet sitesinin işlevselliğini ve performansını arttırmak yoluyla sizlere sunulan hizmetleri geliştirmek,
5.Çerez Tercihlerini Kontrol Etme

Farklı tarayıcılar web siteleri tarafından kullanılan çerezleri engellemek ve silmek için farklı yöntemler sunar. Çerezleri engellemek / silmek için tarayıcı ayarları değiştirilmelidir. Tanımlama bilgilerinin nasıl yönetileceği ve silineceği hakkında daha fazla bilgi edinmek için www.allaboutcookies.org adresi ziyaret edilebilir. Ziyaretçi, tarayıcı ayarlarını değiştirerek çerezlere ilişkin tercihlerini kişiselleştirme imkânına sahiptir.  

6.Veri Sahiplerinin Hakları

Kanunun ilgili kişinin haklarını düzenleyen 11 inci maddesi kapsamındaki talepleri, Politika’da düzenlendiği şekilde, ayrıntısını Bakanlığımıza ileterek yapabilir. Talebin niteliğine göre en kısa sürede ve en geç otuz gün içinde başvuruları ücretsiz olarak sonuçlandırılır; ancak işlemin ayrıca bir maliyet gerektirmesi halinde Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından belirlenecek tarifeye göre ücret talep edilebilir.

 

  • e-Devlet
  • İçişleri Bakanlığı
Türk İdareciler Derneği
Türk İdareciler Derneği
  • TEŞKİLAT
    • TARİHÇE
    • TÜZÜK
    • YÖNETİM KURULU
    • DENETİM KURULU
    • ONUR KURULU
    • DERNEK MERKEZİ
    • DERNEK KURUCULARI
    • DERNEK ÇALIŞANLARI
    • İSTANBUL ŞUBESİ
    • İZMİR ŞUBESİ
    • ESKİŞEHİR ŞUBESİ
  • BAKANLIK
    • İÇİŞLERİ BAKANI
    • İÇİŞLERİ BAKAN YARDIMCILARI
  • TBMM
  • ÜYE
    • ÜYELİK BİLGİLERİ
    • ÜYELİK AİDATI
    • ÜYE GİRİŞ BEYANNAMESİ/TANITIM KARTI BİLGİ FORMLARI
    • ÜYE LİSTESİ
  • DERGİ
    • EDİTÖR
    • YAZI VE YAYIN KURALLARI
  • YAYIN
  • ETKİNLİK
Ara
  • TEŞKİLAT
    • TARİHÇE
    • TÜZÜK
    • YÖNETİM KURULU
    • DENETİM KURULU
    • ONUR KURULU
    • DERNEK MERKEZİ
    • DERNEK KURUCULARI
    • DERNEK ÇALIŞANLARI
    • İSTANBUL ŞUBESİ
    • İZMİR ŞUBESİ
    • ESKİŞEHİR ŞUBESİ
  • BAKANLIK
    • İÇİŞLERİ BAKANI
    • İÇİŞLERİ BAKAN YARDIMCILARI
  • TBMM
  • ÜYE
    • ÜYELİK BİLGİLERİ
    • ÜYELİK AİDATI
    • ÜYE GİRİŞ BEYANNAMESİ/TANITIM KARTI BİLGİ FORMLARI
    • ÜYE LİSTESİ
  • DERGİ
    • EDİTÖR
    • YAZI VE YAYIN KURALLARI
  • YAYIN
  • ETKİNLİK
 

BAŞKANLIK SİSTEMİNDE İÇİŞLERİ BAKANLIĞI MODELİ

24.07.2018
 
İÇİŞLERİ BAKANLIĞININ KURULUŞ/GÖREVLERİ, BİRİM BAŞKANLIKLARI ve VALİ ATAMALARINA İLİŞKİN DEĞİŞİKLİKLER
(BAŞKANLIK SİSTEMİNDE İÇİŞLERİ BAKANLIĞI MODELİ)
 
Mahmut ESEN
E.Mülkiye Başmüfettişi
      
 
     I-GİRİŞ
 1- 6771 sayılı Anayasa’da Değişiklik Yapılması Hk. Kanun 16 Nisan 2017 tarihinde yapılan  halkoylaması sonucu   %51,41 oranı ile kabul edilmiştir. Bu suretle Türk seçmeni 140 yıllık parlamenter sistem uygulamasını/deneyimi bir yana bırakarak, tercihini “başkanlık/ cumhurbaşkanlığı hükümet sistemi “olarak adlandırılan yeni sistemden yana kullanmıştır.
Bilindiği üzere yeni sistemde Cumhurbaşkanının yetkileri artırılmıştır. Yürütme yetkisi tümüyle Cumhurbaşkanına bırakılmıştır. Bu bağlamda Cumhurbaşkanı; Cumhurbaşkanı yardımcılarını, bakanları ve üst düzey kamu yöneticilerini atayabilmekte ve görevlerine son verebilmektedir. Cumhurbaşkanı, yürütme yetkisine ilişkin konularda ( açıkça kanunla düzenlenmesi gereken/düzenlenmiş konular dışında)  Cumhurbaşkanlığı kararnamesi çıkarabilmektedir.
2-10.05.2018 gün ve 7142 sayılı  Kanunla; Anayasa’da yapılan değişikliklere uyum sağlanması amacıyla çeşitli kanun/KHK değişiklik yapılması konusunda Bakanlar Kuruluna KHK çıkarma yetkisi verilmiştir.
Kanunun verdiği yetkiye dayalı olarak Bakanlar Kurulunca; 14.06.2018-02.07.2018 tarihleri arasında  698, 699,700, 702 ve 703 sayı ile (5) adet KHK kabul edilmiştir.
Kabul edilmiş olan 698 ve 700 sayılı KHK’ lerde: Çok sayıda kanun/KHK yer alan “Başbakanlık”/ “……Bakanlığın teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca”/ “Bakanlar Kurulu” vb. ibarelerde, “ Cumhurbaşkanlığı” şeklinde bazı rutin/teknik değişikliklere gidilmiştir.
703 sayılı KHK’de ise kamu idarelerinin teşkilat kanunları başta olmak üzere (203)  adet kanunda ek/değişiklikler yapılmıştır.
698,700 ve özellikle 703 sayılı KHK ile, “başkanlık/ cumhurbaşkanlığı hükümet sistemine geçişin alt yapısı hazırlanmış, bu bağlamda  bir tür “ mıntıka temizliği” yapılmış,  yeni sistemin temelleri atılmıştır.
3-703 sayılı KHK yapılmış köklü değişiklikler, Cumhurbaşkanın andiçerek göreve başlamış olması nedeniyle Anayasa’nın halkoylaması sonucu kabul edilmiş olan tüm hükümlerinin yürürlüğe girmiş olması, Cumhurbaşkanının Cumhurbaşkanı yardımcısı ve bakanlarını ataması,  bakanlıkların sayısının 16’ya düşürülmesi, yürütme alanına ilişkin (12) adet Cumhurbaşkanı kararnamesi çıkarılmış olmasından; yürütme organının Anayasa’nın değişik 104. maddesi uyarınca yeniden düzenlendiği görülmektedir.
Bu amaçla kamu idarelerinin büyük bölümünün kuruluş, görev/yetkilerine, kadro ve atama usulleri vb. konulara ilişkin köklü değişikler yapılmıştır. Bu suretle yeni sistemin oluşturulmaya/yerleştirilmeye çalışıldığı  anlaşılmaktadır.
Cumhuriyet yönetimi döneminde kamu yönetiminde  bu kapsamda/çok yönlü/ayrıntılı bir değişim olayı  ilk kez yaşanmaktadır. Bunun yanı sıra yeni yapılanma çok hızlı bir şekilde ve bilinenlerin dışında (KHK/ Cumhurbaşkanlığı kararnameleri gibi ) farklı yöntem/yaklaşımlarla hızlı bir şekilde gerçekleştirilmiştir.
Bu yüzden yeni yapılanmanın/değişikliklerin niteliğini, yasal dayanaklarını, ortaya konulan modeli kavramak kolay değildir.
Bu nedenle, emekli/deneyimli mülkiye başmüfettişi olarak; kamuoyunun aydınlatılmasına katkı sağlamak, değişikliklerin niteliği hakkında somut bilgi vermek  için İçişleri Bakanlığındaki yapılanma baz alınmış, İçişleri Bakanlığı teşkilatının kuruluşu,görev ve yetkileri; Bakanlık personelinin kadro/atama/görevden alma durumlarındaki değişiklikler, araştırmacı/ uygulayıcılara da kolaylık olması bakımından, dayanakları da gösterilmek suretiyle incelenerek bir rapora bağlanmıştır.
Ulaşılabilen tespitler  özet halinde aşağıya çıkarılmıştır.
 
II-İÇİŞLERİ BAKANLIĞININ KURULUŞ, GÖREV ve YETKİLERİNE İLİŞKİN DÜZENLEMELER
4-1984 yılından itibaren yürürlükte  olan Bakanlıkların Kuruluş  Görev ve Çalışma Esaslarına İlişkin  3046 sayılı Kanun’un  adı  “Bakan Yardımcılarının Mali Hakları ve Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun” olarak değiştirilmiştir.
Kanunun; yeniden düzenlenmiş olan “ bağlı/ ilgili/ ilişkili kamu kurum ve  kuruluşlarının  Cumhurbaşkanlığı veya bakanlıklarla ilgilendirilmesi konusunda Cumhurbaşkanının yetkili olduğuna,  bakan yardımcılığı konusuna ilişkin düzenlemeler dışında diğer (bakanlıkların kuruluş/görev ve çalışma esaslarına ilişkin)  hükümleri tümüyle yürürlükten kaldırılmıştır.
Bakanlıkların teşkilat görev ve çalışma usul ve esaslarını düzenleyen kuruluş kanunları yürürlükten kaldırılmış veya korunan/kaldırılmayan bazı hükümler paralelinde adı değiştirilmiştir.
Bu bağlamda 3152 sayılı İçişleri Bakanlığı Teşkilat Kanunu’nun da   adı değiştirilmiş; yüksek disiplin kurulu, yatırım izleme ve koordinasyon başkanlığı aracılığıyla yürütülmekte olan il yatırım hizmetleri  dışındaki hükümleri yürürlükten kaldırılmıştır. İçişleri Bakanlığının merkez ve taşra yapılanmasında, görev ve çalışma esaslarında da  köklü değişikler yapılmıştır.
                İçişleri Bakanlığı ve bağlısı kuruluşlar; yasal düzenlemeler (703 s. KHK) ve Cumhurbaşkanlığı kararnameleri (CBK) ile yeniden yapılandırılmıştır.
                Bu bağlamda;
   4.01-İçişleri Bakanının, kuruluşun en üst amiri olduğu, bakanlık hizmetlerinin yürütülmesinden sorumlu olduğu, görev ve yetkileri konusunda yasal düzenleme kaldırılmıştır. Bu konuya ilişkin CBK’ de bakanın görev/yetki ve sorumlulukları vb. düzenlemelere yer verilmemiştir.4.02-Mahalli idarelerin düzenlenmesi/yönlendirilmesine ilişkin çalışmalar Bakanlığın görev alanından çıkarılmıştır. Mahalli İdareler Gn. Md.’lüğü, ( Yerel Yönetimler Gn. Md. adıyla)  Çevre ve Şehircilik Bakanlığına devredilmiştir. Görevde olan Mah. İd. Gn. Md. görevi yasa ile  sona ermiştir. MİGM görev yapan memurlar ( MİAHS personeli hariç) Çevre ve Şehircilik Bakanlığına halen bulundukları kadro derecesi üzerinden atanmış sayılmıştır.[1]
Yerel Yönetimler Gn. Md.’ lüğünde kontrolör istihdam edilebilecektir.
(İçişleri Bakanlığına mahalli idareler kontrolörü istihdamı sağlayan CBK-4 ile yapılmış  değişiklikten sonra Mahalli İdareler Kontrolörlüğü Başkanlığının,  Çevre ve Şehircilik Bakanlığına devrinden vazgeçildiği ve  Bakanlık bünyesinde bırakıldığı anlaşılmaktadır.)
Bununla birlikte Anayasa’nın 127 md. uyarınca İçişleri Bakanlığının mahalli idareler üzerindeki vesayet yetkisinden kaynaklanan görev ve yetkileri devam edecektir. Bu bağlamda mahalli  idarelerin seçilmiş/atanmış organ ve üyeleriyle diğer kamu görevlileri hakkında inceleme/araştırma ve soruşturma işleri mülkiye müfettişleri tarafından yapılacaktır. Ayrıca mahalli idarelerin hesap ve işlemlerinin teftiş/denetim/soruşturmaları konularında da   mülkiye müfettişlerine görev verilmiştir.
4.03-Diğer bakanlıklar gibi  İçişleri Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hk. Kanunundaki Bakanlığa bağlı ( EGM/J.Gn.K/Sahil Güv.K./Kamu Düzeni ve Güv. Müs./Göç İdaresi Bşk.) kuruluşları gösteren madde yürürlükten kaldırılmıştır.
 Bağlı kuruluşlardan Kamu Düzeni ve Güvenliği Müsteşarlığı Teşkilat ve Görevleri Hk. Kanun yürürlükten kaldırılmıştır. Müsteşarlık İçişleri Bakanlığına devredilmiştir.
6458 sayılı Kanunun Göç İdaresi Gn. Md. kuruluş, görev, yetki ve sorumluluklarını içeren hükümleri yürürlükten kaldırılmıştır.
5902 sayılı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının Teşkilat ve Görevleri Hk. Kanunun adı değiştirilmiş; kuruluş/görev ve yetkilerine ilişkin hükümleri yürürlükten kaldırılmıştır. Bu arada Afet Bölge Koordinatörlüğü ile il koordinatörlüklerince yürütülen görevlerin  ilgili mevzuat hükümlerine göre, il valilerince sürdürüleceklerine ilişkin 3152 Kanuna ek madde de yürürlükten kaldırılmıştır.
EGM/J.Gn.K/Sahil Güv.K. kuruluş, görev ve çalışma esaslarına ilişkin hükümlere dokunulmamıştır.
Bağlı/ilgili/ilişkili/diğerleri olmak üzere toplam (54) kurum ve kuruluşun, kuruluş, görev ve yetkilerine ilişkin düzenlemeleri içeren  CBK -4 çıkarılmıştır.
Bu kararname kapsamında İçişleri Bakanlığına bağlanan Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı ile  Göç İdaresi Gn. Md. kuruluş, görev ve yetkileri de  düzenlenmiştir.4.04-Bakanlık bünyesinde kurulu sürekli kurullar ( Bakanlık Encümeni, Kaçakçılık  İstihbarat ve Koordinasyon Kurulu ) kapatılmıştır.
Bu tür kurullardan görevlerine devam edecek olanlar CBK gösterilecektir. CBK gösterilmeyen kurul/komisyon vb. ilişkin görev ve yetkiler Cumhurbaşkanlığı  politika kurullarına veya CB/ yetkilendirilecek kurum veya makama devredilmiş sayılacaktır.
4.05- 3046 sayılı Kanunun bakanlıkların taşra teşkilatlarının kurulmasını düzenleyen temel hükümleri yürürlükten kaldırılmıştır. (Merkezi yönetimin taşra yapılanması, Anayasa’nın 126/2 maddesinde yer alan  “İllerin idaresi yetki genişliği esasına dayanır.” kuralı yönünden de önemlidir.)
Bu arada İçişleri Bakanlığı taşra teşkilatı olarak, 703 sayılı KHK ile  büyükşehir belediyelerinin olduğu illerde kurulu  tüzel kişiliğe haiz ve özel bütçeli Yatırım ve İzleme Koordinasyon Başkanlıkları  (YİKB), yeniden yapılandırılmıştır. YİKB tüm illerde kurulmaktadır. YİKB tüzel kişiliği ve özel bütçeli olma özelliği kaldırılmıştır. Kamu idarelerince her türlü yatırım/onarım/yardım işleri de YİKB aracılığıyla yapılabilecektir. İlde kamu idarelerince yürütülmesi gereken  yatırım ve hizmetlerde aksadığının kamu düzeni ve güvenliğinin olumsuz etkilendiğinin tespiti halinde söz konusu yatırım ve hizmetler  YİKB  aracılığıyla yapılabilecektir.
 
                 III-KADRO KURULMASI/İPTALİ  İŞLEMLERİ
   5-1983 yılından beri yürürlükte olan (mahalli idareler hariç) 383 bini İçişleri Bakanlığı personeli olmak üzere  toplam 3,4 milyon kamu personelini  yakından ilgilendiren; tüm çalışanların kadro unvanı/sınıfı/kadro derecesi/kadro adedini gösteren; kurulmasının (ihdasının) ancak kanunla olabileceğini ve değişikliklerin  bakanlar kurulu kararıyla yapılacağını düzenleyen  190 sayılı KHK yürürlükten kaldırılmıştır.
657 sayılı DMK/34 md. yer alan kadro ihdasına ilişkin hükümde yürürlükten kaldırılmıştır.
190 sayılı KHK eki cetvellerde yer alan kadrolar yeniden düzenlenerek altı ay içinde CBK eklenecektir.
Bu arada müsteşar/müsteşar yrd. ve merkez valiliği kadroları iptal edilmiş;  iptal edilmiş bu kadrolar bakanlıkların kadro cetvelinden çıkarılmıştır.
CBK-2 de yapılmış düzenleme ile bundan böyle kamu kurum ve kuruluşlarında kadro/pozisyon ihdası, iptali/değiştirilmesi ve kullanılması (doldurulması) işlemleri CB tarafından yapılacaktır.
 
IV-ATAMA/TERFİ/GÖREVDEN ALMA İŞLEMLERİ
Yürürlükten Kaldırılan veya Ek/Değişiklik Yapılmış Yasal Düzenlemeler
6-703 sayılı KHK ile yürürlükten kaldırılan, ek/değişiklik yapılmış yasal düzenlemeler aşağıya çıkarılmıştır.
6.01-1981 yılından beri yürürlükte olan bakanlıklar ve bağlı kuruluşlarda  atama esaslarını düzenleyen 2451 ve 2477 sayılı kanunlar yürürlükten kaldırılmıştır.
6.02-1700 sayılı Dahiliye Memurları  Kanunundaki (Kaymakamlık adayı sınavına  giriş için bitirilmesi gereken fakülteler; mensupların sınav/atama usullerine yönelik) özel hükümler içeren düzenlemeleri yürürlükten kaldırılmıştır.
6.03-1949 yılından itibaren yürürlükte olan  5442 sayılı İller İdaresi Kanununda bulunan valiliğe / vali yrd. /il idare şb. başkanlıklarına /kaymakam atamalarına  ilişkin (mülki idare amirlerinden valiliğe atanacakları 1.sınıf mülki idare amiri olması, merkez valiliğe atanma vb.) hükümleri yürürlükten kaldırılmıştır.
Bunun yanı sıra valilerin hukuki durumları, görev ve yetkilerine ilişkin Kanunun 9. maddesinde    bazı ek/değişiklikler yapılmıştır. Bu bağlamda,  (“Vali; ilde  Devletin ve hükümetin temsilcisidir” ibaresi yerine) Valilerin; ilde Cumhurbaşkanının temsilcisi ve yürütme vasıtası olduğu; ilin genel idaresinden Cumhurbaşkanına karşı sorumlu olduğu,” ilçede kaymakamın (“hükümet temsilcisi” ibaresi yerine) “ Cumhurbaşkanının idari yürütme vasıtası” olduğu şeklinde düzenlemeye gidilmiştir.
  6.04-657 sayılı DMK da yapılmış “ucu açık” bazı ek/değişiklikler ile CBK ile yapılacak düzenlemelerin önü açılmıştır.
(Cumhurbaşkanı onayı ile yapılacak  atamalarda Cumhurbaşkanı kararnamesinde öngörülen hizmet süresinin  geçerli olacağı, taşra teşkilatında uzman çalıştırılabileceği, iş mevzuatına tabi veya sözleşmeli istihdamı, denetim elemanı istihdamı, kurumlar arası geçici görevlendirmeler, yerli/yabancı sözleşmeli personel istihdamı, iş mevzuatına tabi personel istihdamı,  huzur hakkı ödemeleri; kadro/pozisyonları kaldırılan üst düzey yöneticileri atamaları hakkında CBK hükümlerinin uygulanacağı;
                Üst düzey kamu yöneticiliğine atanabilmek için CBK öngörülmüş koşulların taşınması gerektiği,
                Kadroların CBK gösterildiği şekilde düzenleneceği vb. düzenlemeler yapılmıştır.)
6.05-3201 sayılı Emniyet  Teşkilatı Kanunundaki  ( genel md. yrd. sayısı ve  bu kadrolardan birine mülki idare amiri atabileceğine, EGM personelin seçim ve atanmalarına ilişkin özgün) bazı hükümler yürürlükten kaldırılmıştır.
6.06-KHK yayımlandığı tarihte Bakanlıkta, bakanlık müşaviri/danışmanlık kadrolarında bulunanların görevleri sona ermiştir.
            (Bakan müşavirinin  bakanın görev süresi ile sınırlı olarak görev yapacaklarına ilişkin yasal düzenleme yapılmıştır.)
6.07-Belediyelerin kuruluşu/tüzel kişiliklerini yitirmeleri konusunda Danıştay görüşü alınması kaldırılmıştır
 
Atama ve Görevden Alma
 7-703 sayılı KHK ile yapılmış  yasal düzenlemelerden sonra yürütme alanda atama usul ve esaslarına ilişkin konuları içeren CBK-3 çıkarılmıştır.
              Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile getirilmiş düzenlemeler uyarınca:
7.01- İçişleri Bakanlığında  bakan yardımcısı; merkez teşkilatındaki  birim başkanları ( genel müdürler, teftiş kurulu başkanı, kurul başkanları vb.) ve valiler; Cumhurbaşkanı kararıyla atanacak ve görevden alınacaktır.
(Dolaysıyla bakanların bakanlığın  en üst amiri olma, bakanlık hizmetlerinin yürütülmesi konularında yetkili ve sorumlusu olmaktan uzaklaştıkları; üst düzey yöneticilerden  sadece müşavirlerini atama konusunda tam yetkili oldukları, dolaysıyla bakanlıkların “genel sekreteri” konumuna getirildikleri görülmektedir.)
Üst düzey yöneticilerin görev süresi Cumhurbaşkanının görev süresi ile sınırlandırılmıştır. Görev süresi bitenler yeniden atanabilecektir.
Bu görevlilerin sözleşmeli çalıştırılması olanağı da bulunmaktadır.
Daire başkanı, 1.hukuk müşaviri, mülkiye müfettişleri, genel md. yrd., yali yrd., kaymakam, bakanlık il md. ve il emniyet md. atamaları  ise Cumhurbaşkanı onayı ile yapılacaktır.
Diğer görevlilerin atamaları ise Cumhurbaşkanı yrd., bakan veya diğer atamaya yetkili amirler tarafından yapılacaktır.
Diğer yandan üst düzey yöneticilik ile il/bölge md. kadrolarına, kamu personeli dışında beş yıllık özel sektör deneyimi olanlar da atanabilecektir.
 7.02-Görevleri sona eren ve görevden alınan üst düzey kamu görevlileri ile daire başkanları, genel md. yrd. / il bölge md.’leri  daha önceki kadrolarına,  müfettişlik/ uzmanlık  veya araştırmacı vb. kadrolarına  (uygun boş kadro olmasa  dahi) atamaları yapılacaktır.
   Atama ile bu görevliler için  kadro ihdas edilmiş (kurulmuş) sayılacaktır. 
Görevden alınan ve emeklilik hakkını kazanmış üst düzey kamu görevlileri, yaş haddinden önce emekliliklerini talep etmeleri halinde, emeklilik ikramiyeleri  yüzde 50  fazlasıyla ödenecektir. Bu oran Cumhurbaşkanında artırılabilecektir.
7.3-Kaymakam adaylığına giriş koşulları CBK ile yeniden düzenlenmiştir. Bu düzenlemede bitirilmesi gereken fakülteler (hukuk hariç)  yerine,  fakültelerin belli bölümleri sayılmıştır. Bu arada kaymakam adayı alımı yapılacak alan genişletilmiştir.
Bu bağlamda fakültelerin uluslararası ilişkiler, siyaset bilimi, kamu yönetimi, işletme, iktisat bölümlerinin yanı sıra; maliye ve finans, sosyoloji,  halkla ilişkiler ve tanıtım, psikoloji bölüm mezunlarına veya üniversitelerin sosyal bilimler, mühendislik fakülteleri ile tarih bölümlerinden lisans eğitimi aldıktan sonra kamu yönetimi vb. alanlarda lisansüstü eğitimi yapmış olanlara da kaymakamlık yolu  açılmıştır.
               Konuya ilişkin usul ve esaslar yönetmelik ile düzenlenecektir.
Jandarma Gn.K/Sahil Güv.K. ve EGM Personeli
8-Jandarma Gn.K./Sahil Güv.K.  atamaları Cumhurbaşkanınca yapılacaktır.
Jandarma Gn.K/Sahil Güv. K. atanabilmek için general veya tuğamiral olma koşulu kaldırılmıştır.
Albaylıktan tuğgeneral/tuğamiraliğe terfiler, general ve amirallerin bir üst rütbeye terfileri, Jandarma/SGK yardımcıları, bölge komutanları, il jandarma k. atamaları Cumhurbaşkanın onayı ile yapılacaktır.
 Astsb/subay terfileri Bakan tarafından yapılacaktır.
Jandarma ve Sahil Güvenlik personelinden teğmen- albay rütbesinde olanlar yetersizlikleri halinde TSK mensupları gibi hizmet süresine bakılmaksızın T.C. Emekli Sandığı Kanunu hükümleri uygulanacaktır.
Jandarma ve Sahil Güvenlik K. personellerinin askeri görevleri sırasında işledikleri suçlar hakkında emrinde görev yaptığı askeri birlik personelini muhakeme etmekle görevli/yetkili mahkemede yargılanacaktır.
[1]MİGM daha önce de 1978/1979 yıllarında, yeni oluşturulmuş  olan Yerel Yönetimler Bakanlığına bağlanmıştı.
 
 
Kaynak: (https://mahmutesen.wordpress.com/2018/07/23/icisleri-bakanliginin-kurulus-gorevleri-birim-baskanliklari-ve-vali-atamalarina-iliskin-degisiklikler-baskanlik-sisteminde-icisleri-bakanligi-modeli/#_ednref1)
 
 
 
 
https://www.tccb.gov.tr
https://www.cimer.gov.tr
https://www.egm.gov.tr
https://www.jandarma.gov.tr
 
 
İnkılap Sokak No:17 06420 Kızılay/ANKARA Fax:0312.433 69 58 email:idarecininsesi@gmail.com
(0312) 434 46 22 - 23 (Santral)
Sizlere daha iyi hizmet verebilmek için sitemizde çerezlere yer veriyoruz 🍪 Çerez politikamız hakkında bilgi edinmek için tıklayınız